tirsdag den 7. juli 2009

Sommerferielæsning





Det allerbedste ved at have sommerferie er jo helt klart at man har meget bedre tid til at læse skønlitteratur.

Årets resterende måneder når jeg kun ca. 1-2 skønlitterære bøger om måneden, men jeg tager så stærkt revanche i løbet af sommerferien hvor jeg snildt kan kværne mig igennem 3-4 om ugen.


Den skønlitteratur jeg primært læser er enten krimier, historiske romaner, chick lit eller socialrealisme. En enkelt biografi eller historisk fremstilling kan der også sagtens ryge ned, men sommerferielæsning skal være let fordøjeligt og afslappende læsning.
Da jeg grundet mit studie, læser så rigeligt faglitteratur, gransker kilder og sætter mig ind i diverse teoretikere, stiller jeg det krav til min fritidslæsning at det ikke skal være alt for prætentiøst og sprogligt utilgængeligt.


Når jeg skal finde inspiration til fremtidig læsning tjekker jeg altid mit lokale biblioteks hjemmeside og ser hvilke nye bøger de har fået ind, desuden har de også en top-10 over de mest udlånte bøger, så kan man altid lure hvad der er populært at læse (det er dog ikke nødvendigvis lig med at bogen er god) En anden mulighed er at tjekke fx.
Gyldendal og Gads hjemmesider, samt Litteratursiden.dk

Denne sommer har jeg bl.a følgende bøger jeg vil have læst:


Copenhagen Noir (Novellesamling)
Peter Grønlund - Eurotrash
Jakob Ejersbo - Eksil
Jonas T. Bengtsson - Submarino
Anne B. Ragde - Arseniktårnet


Chick-lit skal der også være plads til, bla:


Cecilia Ahern - Et sted i nærheden (forfatteren til "PS: I Love You")
Martina Haag - Vidunderlig og elsket af alle
Julia Lahme - Hvor lagde jeg babyen?
Candace Bushnell - One fifth avenue (forfatteren bag "Sex and the City")
Mara Lee - Ladies

Jeg har ellers et lidt ambivalent forhold til chick-lit, enten er det vidunderlig latterfremkaldende underholdning (Marian Keyes og Sophie Kinsella er mestrene!) eller også er det bare dybt pinligt og tåkrummende.

Hvis jeg skal anbefale noget af det jeg har læst gennem det seneste år, vil jeg fremhæve;

Charlotte Roche -Vådområder: Sindssygt underholdende på den utroligt klamme måde, bestemt ikke for sarte sjæle. Provokation eller positiv feminisme? Læs den!
Amanda Goldberg: Celebutantes: Kan nærmest betegnes som Perezhilton eller et sladderblad i bogformat, man følger en ung Hollywood-insider der er datter af en kendt filminstruktør og hendes kvaler op til en Oscar-uddeling. Ren namedropping!
Sissel-Jo Gazan: Dinosaurens fjer: En god blanding af spænding, kærlighed, psykologisk drama og videnskab. Perfekt tilpasning af faglig viden med den skønlitterære genre.


God læsning derude!



Billeder fra: Google Images


























4 kommentarer:

Mette Bertelsen sagde ...

Tak for inspiration! Gik lige amok på bibliotek.kk.dk - dejlig gratis :-)

Kat sagde ...

Og det samme gjorde jeg. Tak Brigitte :)

Fik du nogensinde købt de nittepeeptoes fra Shoe Biz btw?

karenmarie sagde ...

gid det var mig der kunne læse så hurtigt. der ligger en hel stak bøger ved siden af min seng, som jeg har sat for mig at læse dette år.. men det kunne være der skulle tilføjes et par stykker til stakken:)

Brigitte sagde ...

Jeg er rigtig glad for at I kan bruge mit indlæg!

Kat: Nej desværre, jeg er virkelig low on cash pt. men håber det snart ændrer sig!