søndag den 6. december 2009

Not even Sonia

Nu giiiider jeg simpelthen ikke høre mere om H&M's kollaborationer med kendte designere.
Ideen er bestemt fantastisk og jeg klapper gerne i mine (helt almindelige) hænder hver gang de præsenterer en ny samarbejdspartner.

Og det er heller ikke fordi jeg som sådan bliver skuffet over kollektionerne, det har skam været ting i hver eneste af dem som jeg på daværende tidspunkt sagtens kunne forestille mig i mit klædeskab, men for fanden hvor jeg da ikke gider den hype der skal være omkring det, senest Jimmy Choo og Sonia Rykiel pour H&M-cirkusset.
Der lægges altid ud med sneakpeaks flere måneder i forvejen, så man kører død i kollektionen længe før dens lancering, bloggere poster de samme billeder og nyheder, og enkelte items bliver hypet i sådan en grad at brækniveauet for mit vedkommende er nået (hudfarvet body anyone?) Og så snart nyhedens interesse har lagt sig forsvinder de pågældende items lynhurtigt fra gadebilledet. Hvornår har du fx. sidst set nogen i noget fra Matthew Williamson, Viktor + Rolf og Comme Des Garcons-kollektionerne?
Kapitalismens kvalmende overforbrug og markedsføringens manipulerende magt slog til igen.

Når det er sagt, så er der jo mange fine ting i blandt, og jeg forstår godt hvorfor folk køber det, men lad da være med at købe det fordi alle andre gør det, og man kunne også ønske at H&M ville undlade at vise hele kollektionen hver gang, så man måske kunne blive overrasket for en gangs skyld, og så man ikke blev mættet længe før varerne er tilgængelige. Men jeg ville da ikke takke nej til både denne top samt kimonoen fra Sonia Rykiel-samarbejdet.
Jeg gider bare ikke købe det.

8 kommentarer:

Mette sagde ...

Jeg ser ofte nogen/én i dele fra Viktor og Rolf kollektionen. Nemlig mig selv.

Så nogen værdsætter stadig de ældre kollektioner. Og har da heller ikke købt noget fra Choo kollektionen, fx. Og med Rykiel tror jeg, at jeg venter til strikkollektionen i feb. hvis jeg skal have noget :-)

/Mette

Sara sagde ...

Jeg kan ikke lade være med at give dig lidt ret, fordi det kommer hurtigt til at virke lidt som om de items H&M lancerer i samarbejde med topdesignere udelukkende bliver cravings for hele blog-land (og folk udenfor blog-land også) bare fordi de har en kendt designers navn på mærket. Det er tit pæne ting, men det bliver bare for overgjort.

Men med det sagt, så er jeg stadig virkelig glad for mit Matthew Williamson - tørklæde og det bruges flittigt, så helt død er den kollektion heller ikke :)

Sidsel sagde ...

Jeg er 100 % enig! Talte om det samme med min vennde igår - magien går væk, når noget bliver overeksponeret i sådan en ekstrem grad. Jeg har ligeledes på fornemmelsen at de første designkollektioner udkom i mindre størrelser (så man var heldig hvis man fik en Victor/Rolf jakke - det var 'specielt') - nu ser man Cho kollektionen hænge i H&M i hele KBH. Det samme gjode Williamsen - så bliver luksusfølelsen endnu mere skadet.

/ Sidsel

Kristine sagde ...

Jeg er 100 pct. enig - kors hvor er jeg træt af at høre om SR pour H&M, Jimmy Choo m.fl. Det er simpelthen så overeksponeret i blogland, at kvalmegrænsen efterhånden er nået. Og hep fordi du skriver det. :-)

Lea sagde ...

Det er da ret godt timet af H&M liiige at sende noget Sonia Rykiel på gaden op til jul :p
Det kan da kun være for at presse de sidste mønter ud af folks (tomme) pengepunge.. Finanskrise, anyone?

Maria sagde ...

Hehe - jeg har tænkt det samme. Selvom jeg ærligt skal indrømme, at jeg også har skrevet om Choo-samarbejdet. Jeg synes dog ikke kun, det handler om disse designsamarbejder. Tag nu den famøse statementhalskæde fra H&M. Jeg kunne faktisk godt lide den, men har nægtet at købe den, fordi den simpelthen var for overeksponeret. Fuldstændig ligesom spindelvævsstrikken fra Topshop.

Men altså, ved at vise billeder flere måneder før, er H&M med til at skabe den her hype, som gør, at folk går amok (som jeg oplevede med egne øjne til presale af Choo for H&M) og køber ind for rigtig mange penge. Og det vilde er, at der stadig er masser af Choo-varer at få online. Næsten en måned efter.

Ok, en lidt rodet kommentar. Jeg håbder du forstår pointen: Jeg er enig :)

/Maria

Brigitte sagde ...

Tak for jeres kommentarer, jeg er glad for at der er flere der er enige med mig.

Jeg synes jo det er helt fint at folk stadig er glade for items fra gamle kollektioner, det jeg mener er bare at det man ser på gadeplan ikke svarer helt til den hype der bliver oppisket på diverse blogs :-)

Mette sagde ...

Jeg forstod det nu heller ikke anderledes end en undren over du aldrig ser noget fra de ældre kollektioner :-)

En undren, jeg deler !

Jeg kan slet, slet ikke forstå hvordan ting kan sælges til de vilde priser på bl.a. trendsales, at folk stod i kø etc. Der ligger jo stadig masser Choo ting i butikkerne og online.